Retourneren, omruilen en annuleren

Hoe kan ik een artikel schrappen uit mijn winkelwagentje?

Een artikel uit je winkelwagentje schrappen gaat al even makkelijk als het er in leggen! Ga gewoon naar je winkelwagentje en klik op ‘verwijder’.

Hoe en waar kan ik mijn aanhuislevering annuleren?

Als je je aanhuislevering wil laten annuleren, contacteer je onze klantendienst telefonisch. Zij zullen je verder helpen en ervoor zorgen dat je levering geschrapt wordt, zonder dat je daarvoor moet betalen (of dat je je geld terugkrijgt, in het geval je al betaald zou hebben). Onze medewerkers zijn elke dag bereikbaar van 8.00u tot 22.00u op het telefoonnummer 02 363 50 60.

Hoe en waar kan ik mijn reservatie in een afhaalpunt annuleren?

Je hoeft je pakket niet mee te nemen naar de kassa wanneer je het hebt laten leveren in een afhaalpunt. Je kan je artikelen dus gewoon laten liggen als ze je niet zouden aanstaan, en dan worden ze na 3 weken automatisch teruggestuurd naar onze centrale. Is je pakket nog niet geleverd in je afhaalpunt, dan kan je je bestelling ook laten annuleren door een ColliShop-medewerker aan te spreken of door te bellen of mailen naar onze klantendienst.

Kan ik mijn artikel(en) terugsturen?

Bij ColliShop heb je het recht ons te laten weten dat je afziet van je aankoop bij bestelling, binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst. De termijn van 14 kalenderdagen laat je toe het gekochte artikel te beoordelen en te inspecteren zoals in een winkel. In die tijd moet je het gekochte artikel met de nodige zorg hanteren. Je mag het artikel slechts uitpakken voor zover het noodzakelijk is om je inspectierecht uit te oefenen. Het gekochte artikel mag alleen in de originele staat worden geretourneerd.


Voor volgende artikelen geldt het herroepingsrecht niet:

  • Artikelen die niet meer verkoopbaar zijn omdat je het gebruikt hebt (elektrische tandenborstels, scheerapparaten, koffiezetapparaten, artikelen waarbij hygiëne van belang is …).
  • Gebruikte artikelen (voor zover het gebruik verder gaat dan nodig voor de inspectie van het artikel), bevuilde, beschadigde en onvolledige artikelen.
  • Computerprogrammatuur, audio- en video-opnamen waarvan de verzegeling is verbroken.
  • Artikelen die een duidelijk persoonlijk karakter hebben.

Opgelet: Heb je je artikel gereserveerd op collishop.be en het laten afleveren in een Colruyt-, DreamLand- of OKay-winkel? Zodra je het artikel betaald hebt aan de kassa, kan je het niet meer retourneren. Wanneer je in onze webshop een artikel reserveert, staat het enkele dagen later klaar in het afhaalpunt van jouw keuze. Je kan er de artikelen rustig bekijken en beslissen of je ze ook echt wil kopen. Pas wanneer je de artikelen betaalt aan de kassa van je afhaalpunt, heb je ze officieel gekocht. Omdat je de artikelen reserveert en ze vóór de aankoop hebt kunnen bekijken, is dit geen verkoop op afstand. Je hebt daarom geen herroepingsrecht.

Hoe en waar kan ik mijn artikel(en) omruilen?

Voldoet het aanhuisgeleverde artikel niet aan je verwachtingen? Je beschikt dan over 14 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag volgend op de levering van je pakket, om eventueel af te zien van je aankoop. Het retourneren verschilt naargelang de grootte en het gewicht van je aankoop.


  • Kleine artikelen retourneren (minder dan 30 kg of kleiner dan 1,5m – verstuurd door bpost)
  • Heb je de bovenstaande stappen gevolgd? Dan vergoeden we je terug na ontvangst en controle van het artikel. Als je je volledige bestelling retourneert, vergoeden we ook de verzendkosten die je al betaalde. Je betaalt wel sowieso de retourkost (€2,95, of €5,95 in het weekend).

  • Grote artikelen retourneren (meer dan 30 kg of groter dan 1,5m – met de vrachtwagen)
  • Bel onze klantendienst op 02 363 50 60. Onze medewerkers vertellen je welke stappen je moet volgen om je artikel te retourneren. Wij vergoeden je na ontvangst en controle van het artikel.


    Als je je volledige bestelling retourneert, dan vergoeden we ook de verzendkosten die je al betaalde. Je betaalt wel sowieso de retourkost (€22, of 30 in het weekend).

Moet ik betalen om mijn reservatie of aanhuislevering te retourneren?

We rekenen retourkosten aan als we het artikel komen ophalen bij jou thuis, maar het bedrag hangt af van de grootte en het gewicht van de artikelen die teruggestuurd worden. Voor een klein artikel (minder dan 30 kg of kleiner dan 1,5m) bedragen de retourkosten €2,95 (€5,95 in het weekend). Voor een groot artikel (meer dan 30 kg of groter dan 1,5m) is dat €22 (€30 in het weekend). De retourkosten worden automatisch afgetrokken van het terug te betalen bedrag. Als je het artikel zelf terugbrengt naar je Colruyt-winkel, rekenen we geen verdere kosten aan. Indien je artikel via bpost geleverd werd, kan je het eveneens kostenloos terugsturen via bpost. Je kan je artikelen ook steeds op eigen kosten retourneren binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst.

Mijn artikel is beschadigd of onvolledig geleverd, wat nu?

Waar je terecht kan met een beschadigd of onvolledig artikel, hangt af van de leveringswijze die je koos. Hoe dan ook hoef je geen retourkosten te betalen als het onze fout is dat je artikel niet geleverd werd zoals het hoort.

  • Heb je het artikel gereserveerd op collishop.be en afgehaald in een van onze meer dan 350 afhaalpunten?
    Breng het defecte artikel samen met het garantieticket dat je tegelijk met je kassaticket kreeg naar je dichtstbijzijnde Colruyt-winkel. Een van onze medewerkers helpt je met plezier verder.
  • Heb je het artikel besteld op collishop.be en aan huis laten leveren?
    Contacteer onze klantendienst op het nummer 02 363 50 60. Je garantieticket bevindt zich in de verpakking. Bewaar dit goed. Voor kleine artikelen (minder dan 30 kg of kleiner dan 1,5 m) volg je de stappen die je normaal gesproken bij een omruiling volgt. Voor grote artikelen (meer dan 30 kg of groter dan 1,5 m) vertellen onze medewerkers van de klantendienst je welke stappen je moet volgen.

  • Wordt een artikel (volledig of gedeeltelijk) beschadigd geleverd (een zogenaamde ‘Dead on Arrival’), dan kan je je product binnen de 7 kalenderdagen terugbrengen of terugsturen en krijg je het volledige bedrag terugbetaald.

Mijn artikel is niet geleverd, wat nu?

Je krijgt van ons telkens een mail als jouw artikel(en) geleverd is/zijn.

  • In het geval van een reservatie in een afhaalpunt: Het kan zijn dat je jouw artikel niet meteen in de rekken ziet liggen. Dan is de kans groot dat het nog achterin de winkel ligt. Vraag naar de ColliShop-verantwoordelijke van jouw afhaalpunt (of druk op de knop aan het afhaalpunt), en hij of zij zal je meteen kunnen verder helpen.
  • In het geval van een aanhuislevering: Is je artikel niet geleverd, dan neem je best contact op met onze klantendienst, zodat zij kunnen uitklaren wat er fout is gegaan. Onze medewerkers zijn elke dag bereikbaar van 8.00u tot 22.00u op het telefoonnummer 02 363 50 60, of via het contactformulier.
Wanneer word ik terugbetaald als ik een artikel terugstuur?

Wij vergoeden je na ontvangst en controle van het artikel. Als je je volledige bestelling retourneert, dan vergoeden we ook de verzendkosten die je eventueel al betaalde. Van het terug te betalen bedrag worden de eventuele retourkosten (€2,95 voor een klein artikel of €22 voor een groot artikel, respectievelijk €5,95 of €30 tijdens het weekend) afgetrokken.

  • Als je met Visa betaalde, vind je het terugbetaalde bedrag op je volgende maandafrekening.
  • Als je via overschrijving betaalde, storten wij het bedrag binnen de 10 werkdagen terug.
  • Indien je het artikel ophaalde in een van onze afhaalpunten, controleren we het meteen en krijg je je geld meteen ter plaatse terugbetaald.
Mijn vraag staat niet in deze lijst.

Geen antwoord gevonden op je vraag? Geen probleem, onze klantendienst staat nog steeds voor je klaar! Onze medewerkers zijn elke dag bereikbaar van 8.00u tot 22.00u op het telefoonnummer 02 363 50 60, of via het contactformulier.