Reserveren en bestellen

Wat is het verschil tussen reserveren en bestellen?
  • Wanneer spreken we van reservatie van een artikel?
  • Als je een artikel in onze webshop reserveert, is dit enkele dagen later beschikbaar in het afhaalpunt van jouw keuze. Wanneer je pakje eenmaal is geleverd in de winkel, kun je het artikel van dichtbij bekijken en besluiten of je het definitief wil kopen of niet. Pas na betaling aan de kassa van je afhaalpunt is de koop definitief. Bij het reserveren van artikelen betaal je pas achteraf, nadat je ze hebt kunnen bekijken. Daarom spreken we niet van een ‘koop op afstand’. Dat wil zeggen dat je geen herroepingsrecht hebt.

  • Wanneer spreken we van bestelling van een artikel?
  • Als je een artikel bestelt in onze webshop, wordt dit – na ontvangst van je betaling – geleverd op het adres van jouw keuze in België. Omdat je betaald hebt, zonder dat je het artikel van tevoren hebt kunnen zien, spreken we van een ‘koop op afstand’. Dat houdt in dat je herroepingsrecht hebt gedurende 14 dagen na de dag van levering.

Hoe kan ik een artikel reserveren of bestellen op de website?

Wanneer je een artikel wil reserveren of bestellen op onze website, klik je op de knop ‘In winkelwagen’ op de productpagina. In de rechterbovenhoek verschijnt er een melding dat het artikel is toegevoegd aan je winkelwagentje, en zie je het aantal producten dat er op dat moment in je winkelwagentje liggen.

  • Klik vervolgens op het winkelwagentje en klik door op ‘Naar winkelwagen’, en dan krijg je een overzicht van alle artikelen uit je winkelwagen. Op dit scherm kan je ook een eventuele promotiecode invoeren of de leveringswijze (afhalen of thuislevering) aanpassen.
  • Klik nadien door op de groene knop ‘Bestellen’, en dan word je doorverwezen naar de schermen die jouw bestelling helpen afronden. Bij ‘Leverings- en betaalwijze’ kan je kiezen tussen afhalen in de winkel of een levering bij je thuis of op het werk. In het geval dat je je artikel(en) afhaalt in de winkel, kan je je afhaalpunt en gewenste leveringsdatum kiezen op hetzelfde scherm. Kies je voor een aanhuislevering, dan geef je meteen ook je betalingsinformatie en leveradres door, samen met je gewenste leverdatum, je voorkeurstijdstip (voor- of namiddag) en eventuele opmerkingen aangaande de levering.
  • Op het voorlaatste scherm krijg je nog eens een overzicht van je bestelling (met de leveringswijze, leverdatum, betaalwijze en je gekozen artikelen) alvorens je de definitieve bevestiging krijgt. Door op de knop ‘Bevestigen’ te klikken, krijgen wij jouw reservatie of bestelling binnen en gaan we meteen aan de slag.
Hoe weet ik of een artikel voorradig is?

Om te weten of een artikel op voorraad is, kijk je op de productdetailpagina (die verschijnt als je klikt op een artikel). Is het artikel op voorraad, dan wordt meteen de datum aangegeven waarop je het artikel in je afhaalpunt zal kunnen ophalen, of op welke datum het artikel bij jou thuis kan geleverd worden. Als het artikel niet op voorraad is, dan krijg je hier een melding van te zien en wordt er een vermoedelijke afhaaldatum of leveringsdatum gegeven.

Hoe schrap ik een artikel uit mijn winkelmandje?

Een artikel uit je winkelwagentje schrappen gaat al even makkelijk als het er in leggen! Ga gewoon naar je winkelwagentje en klik op ‘verwijder’.

Hoe wijzig ik mijn afhaalpunt of leveradres?

Ben je bezig met je artikel(en) te bestellen, dan kan je tijdens het bestelproces in het tabblad ‘Leverings- en betaalwijze’ terecht voor de aanduiding van jouw afhaalpunt of leveradres naar keuze. Daar kan je snel en makkelijk het afhaalpunt kiezen dat het dichtst bij jou in de buurt ligt, of je kan zelf een (Belgisch) adres ingeven waar je artikel geleverd mag worden.


Heb je je bestelling al bevestigd en wil je alsnog je afhaalpunt of je leveradres wijzigen? Dan neem je best telefonisch contact op met onze klantendienst. Zij zijn elke dag van 8.00u tot 22.00u bereikbaar op het nummer 02 363 50 60.

Hoe weet ik of mijn reservatie goed ontvangen/verzonden is?

Als je reservatie goed is doorgegeven, krijg je van ons een e-mail ter bevestiging. Daarin vind je je bestelde artikelen terug met de prijs erbij en vanaf wanneer je je pakket kan afhalen in je ColliShop-trefpunt, of de datum waarop het bij je thuis geleverd wordt.

Wat is een promotiecode en hoe kan ik die gebruiken?

Bij bepaalde acties krijg je een promotiecode. Een promotiecode bestaat altijd uit 1 letter en 3 cijfers. Met die code krijg je korting op een bepaald artikel. Je kan de code invullen bij je online reservatie of doorgeven bij je telefonische bestelling. De korting is ook geldig op promotieprijzen.

  • Bij een reservatie in de webshop: vul je promotiecode in het daarvoor voorziene vakje in je winkelwagentje in.
  • Bij een reservatie per telefoon: vermeld gewoon je promotiecode aan onze klantendienst op 02 363 50 60.

Ben je vergeten een promotiecode te vermelden bij je bestelling of reservatie? Neem contact op met onze klantendienst op het nummer 02 363 50 60 (elke dag bereikbaar van 8.00u tot 22.00u). Onze medewerkers helpen je met plezier verder.

Kan ik een artikel vooraf bekijken vooraleer ik het effectief koop?

Bekijk je de artikelen graag in het echt voordat je ze koopt? Dat kan! In de ColliShop-winkel te Sint-Pieters-Leeuw vind je alvast een deel van ons assortiment. Wandel rustig tussen de interessantste merkartikelen, en vraag advies of een woordje uitleg aan een van onze medewerkers in de winkel.


Opgelet: Er staat slechts een selectie van ons assortiment in onze winkel. Sommige assortimenten zoals speelgoed, gezelschapsspellen, meubelen en bagage staan er bijvoorbeeld niet. Wil je zeker weten of jouw artikel er staat? Bel dan even naar 02 363 52 89 en je weet het meteen.

Kan ColliShop mij adviseren of helpen bij mijn keuze?

Bij ColliShop doen we er alles aan om jou aan de ideale producten te helpen. Om je wegwijs te maken tussen al onze verschillende assortimenten, hebben we enkele handige hulpmiddeltjes in petto voor jou.

  • Onze ColliShop-winkel: Je kan van woensdag tot en met zondag terecht in onze ColliShop-winkel te Sint-Pieters-Leeuw voor advies en begeleiding op maat. Onze medewerkers helpen je er graag verder met al jouw vragen!
  • Onze linkernavigatiebalk: Om in onze uitgebreide assortimenten altijd het overzicht te kunnen bewaren, kan je gebruik maken van de navigatiebalk aan de linkerkant om je keuze verder te verfijnen. Zo kan je bijvoorbeeld in het assortiment Wonen en Slapen doorklikken naar ‘bed-, bad- en tafellinnen’, om vervolgens door te klikken naar ‘bedlinnen’, om zo uiteindelijk via een laatste klik op al onze hoeslakens uit te komen. Daaronder vind je ook telkens een handige filterfunctie terug, zodat je haarfijn het product van je dromen kan terugvinden.
  • Onze vergelijkmodule: Heel wat van onze assortimenten zijn voorzien van een handige vergelijkingsmodule, waarmee je makkelijk de specificaties van meerdere artikelen naast elkaar kan leggen. Bij de artikelen waarbij een vergelijking mogelijk is, kan je in het lijstoverzicht onder het product het knopje ‘vergelijk’ aanvinken. Heb je je selectie gemaakt van artikelen die je wilt vergelijken, klik dan op de blauwe balk ‘vergelijk’. Vervolgens krijg je een handig overzicht waarbij alle attributen en eigenschappen van de door jou geselecteerde artikelen naast elkaar gelegd worden. Zo vind je in één oogopslag de belangrijkste verschillen tussen de door jou gekozen producten terug!
  • Onze mini-homepagina’s: Elk van onze grote assortimenten (Terras en Tuin, Wonen en Slapen, Speelgoed en Buitenspeelgoed, Koken en Tafelen, Elektro, Gaming en Multimedia, Dieren, Mooi en Gezond, Huishouden, Opbergen, Reizen en Baby) hebben hun eigen mini-homepagina op onze website. Per assortiment kan je in het fly-out menu in de rechterbovenhoek op de blauwe knop klikken waar ‘Alles van …’ staat. Klik je daarop, dan kom je terecht op de mini-homepagina van het desbetreffende assortiment. Daar vind je niet enkel de populairste categorieën uit het assortiment terug, maar ook handige artikels vol advies en tips, een carrousel met de populairste artikelen uit het assortiment, en de topmerken die we in de kijker zetten.
  • Onze inspirerende artikels: Naast meer dan 20.000 artikelen die we te koop aanbieden, zorgt ColliShop ook voor de nodige artikels die je kan doorlezen om zo meer te weten te komen over onze uitgebreide assortimenten. Onder meer op de mini-homepagina’s schotelen we je enkele handige artikels voor, waardoor jij bijvoorbeeld te weten komt welke barbecue perfect bij jou past, of hoe je je dankzij de hulp van ColliShop aan je goeie voornemens kan houden. Door bij je zoekopdracht op het tabblad 'Inspiratie & advies' te klikken, vind je ook de artikels terug die betrekking hebben tot dat onderwerp.
Hoe kan ik een verlanglijstje opstellen?

Heb je je oog laten vallen op een leuk artikel, maar wil je het nog niet meteen kopen? Of heb je liever dat je het als cadeautje krijgt bij je volgende verjaardag? Dan kan je je favoriete artikelen ook makkelijk toevoegen aan een verlanglijstje. Net onder de knop ‘In winkelwagen’ vind je immers de knop ‘Op verlanglijstje’. Wanneer je bovenaan op je naam klikt om naar je account te gaan, kan je meteen doorklikken naar ‘Maak een verlanglijstje’. Via dat scherm kan je meteen een nieuwe verlanglijst aanmaken en er een naam aan geven (bijvoorbeeld ‘Kerstcadeautjes’ of ‘Ideetjes voor verjaardag’), of doorklikken naar je algemene verlanglijst die we standaard voorzien op jouw account. Elke verlanglijst die je opstelt, kan je bovendien ook makkelijk doormailen naar vrienden of familie om hen zo enkele handige cadeautips te geven. Vanuit je verlanglijstje kan je per artikel in één muisklik het product meteen in je winkelwagentje leggen, of verwijderen uit het lijstje. Klik je op de productpagina op ‘Op verlanglijstje’, dan wordt het artikel automatisch toegevoegd aan je standaardverlanglijstje op je account. Klik je op het pijltje vlak naast de tekst, dan krijg je een drop-down menu waarmee je meteen kan kiezen op welke verlanglijst het artikel mag komen. Zo kan je makkelijk meteen je kerstcadeaus van je verjaardagscadeaus scheiden!

Kan ik telefonisch of per mail bestellen?

Ja, dat kan. Shoppen en reserveren kan je sowieso 24 uur op 24 online via onze website, maar je kan je ColliShop-artikelen ook makkelijk bestellen via telefoon, mail of in onze ColliShop-winkel of in het ColliShop-trefpunt van jouw Colruyt-winkel.

  • Wil je via telefoon bestellen, dan kan je onze klantendienst elke dag van 8.00u tot 22.00u bereiken op het nummer 02 363 50 60. Zij helpen je graag verder om de reservatie van je artikel(en) rond te maken.
  • Wil je per mail bestellen, dan kan je een berichtje sturen naar onze klantendienst via het contactformulier. Kies als onderwerp ‘Bestelbeheer’ en verfijn je keuze vervolgens in het vak eronder tot ‘Bestellen’, en leg bij ‘Vraag/opmerking’ uit welk artikel je graag zou willen bestellen (en of het geleverd mag worden bij jou thuis of in een ColliShop-afhaalpunt van jouw keuze). Onze klantendienst helpt je vervolgens graag verder om het artikel voor jou te bestellen, maar houd er wel rekening mee dat zelf bestellen via onze website (of telefonisch bestellen via onze klantendienst) steeds sneller verloopt dan bestellen via dit contactformulier.
Hoe vind ik snel een artikel terug op de website?

Bovenaan elke pagina vind je op elk moment onze handige zoekbalk terug. Daar kan je de naam van het product dat je zoekt ingeven, maar bijvoorbeeld ook een meer algemene zoekterm. Je krijgt ook automatisch enkele suggesties te zien voor de zoekterm die je aan het ingeven bent, zodat we je op weg kunnen helpen naar de artikelen waarnaar je op zoek bent.


Weet je al in welk assortiment je wil rondneuzen, maar heb je nog geen idee welk specifiek product je in je winkelkarretje wil leggen? Dan kan je via ons handig menu meteen navigeren richting onze productcategorieën. Ga met je muis op de categorie van jouw keuze staan, en kies in het menu dat uitklapt voor het assortiment dat je verder wil ontdekken. Zo vind je steeds snel en makkelijk de producten terug waarnaar je op zoek bent.

Mijn vraag staat niet in deze lijst.

Geen antwoord gevonden op je vraag? Geen probleem, onze klantendienst staat nog steeds voor je klaar! Onze medewerkers zijn elke dag bereikbaar van 8.00u tot 22.00u op het telefoonnummer 02 363 50 60, of via het contactformulier.