Enthousiaste e-commerce: hoe ColliShop voor 90% werktevredenheid zorgt

ColliShop bestaat 35 jaar. En de webshop voor non-foodproducten van de Colruyt Group doet het beter dan ooit. Vooral op vlak van werktevredenheid bij de werknemers. In een interne enquête halen ze zelfs meer dan 90 procent. Hoe ze dat doen? Variatie, vertrouwen en een aangename werksfeer.

Begin jaren tachtig werd de basis gelegd voor wat in 1984 ColliShop zou worden. Colruyt wou onderhoudsartikelen en speelgoed aanbieden. Omdat er onvoldoende opslagplaats was, boden ze de artikelen aan via een catalogus. Toen nog op papier, nu online.

Vandaag biedt de webshop 25.000 non-foodproducten aan. Vorig jaar werd de eerste ColliShopwinkel geopend in Sint-Pieters-Leeuw. Afgezien daarvan verloopt alles voor de klanten online. Uiteraard draait er achter de schermen van de uitgebreide webwinkel een hele ploeg medewerkers.

Passie en motivatie

Géraldine, klantendienstmedewerkster

Opvallend is de hoge tevredenheid bij die werknemers. Uit een enquête blijkt dat de werknemers erg veel voldoening halen uit hun job. Vooral de aangename werksfeer, de variatie in het werk en de vrijheid zijn de meest gehoorde redenen.

De e-commercepijler van Colruyt probeert de waarden die ze uitdraagt naar de klanten ook binnen de muren van het bedrijf door te trekken: respect, samenwerking en zin voor vernieuwing. Marketeers, managers, webmasters of medewerkers van de klantendienst: allemaal geven ze aan graag voor ColliShop te werken.

En wie zich goed voelt in zijn vel zet zich elke dag 100 procent in op de werkvloer. "We zijn een hecht team van gepassioneerde mensen", vat een team manager de sfeer op de werkvloer samen. "Ik ondersteun mijn team in hun dagelijkse missie: het werven en het behoud van klanten. Zij doen dat telkens weer met veel enthousiasme. Die oprechtheid en intrinsieke motivatie van iedereen die elke dag aan onze business bouwt, brengt een positieve sfeer op de werkvloer."

"We zijn een hecht team van gepassioneerde mensen"

Elke dag bijleren

Dat elke dag nieuwe uitdagingen en veel variatie brengt, blijkt ook uit de antwoorden van de medewerkers. Voor webshopbeheerder Charlotte en commercieel medewerker Katrien is dat cruciaal om hun job graag te doen. Maar liefst zes op tien werknemers haalt de variatie in hun job aan als een van de voornaamste troeven.

Leve variatie

Nieuwe projecten, klanten met andere vragen, samenwerkingen tussen teams of zelfs tussen verschillende bedrijven van Colruyt Group: geen enkele medewerker spreekt in de enquête over routinewerk. ColliShop volgt de nieuwe trends in de e-commerce op de voet en daagt zijn medewerkers dag na dag uit om dat ook te doen.

Zes op tien werknemers haalt de variatie in hun job aan als voornaamste troef

In 1984 nam Colruyt een voortrekkersrol op door als warenhuis een non-foodcatalogus op de markt te brengen. Nu - 34 jaar na datum - wil ColliShop die pioniersrol binnen de Belgische e-commerce verder vervullen, samen met een team van gemotiveerde medewerkers.