5 efficiënte opruimtips

Een bureau vol paperassen, spullen op het keukenwerkblad die er eigenlijk niet thuishoren en een eettafel met een wirwar van tijdschriften, balpennen en brieven: klinkt dit je ook bekend in de oren? Klein of groot, deze rommelplekjes zorgen hoe dan ook voor chaos in huis. Niet alleen in je interieur, maar ook in je hoofd. Een ordelijk huis oogt immers niet alleen mooi, maar brengt ook rust. Maar hoe zorg je nu voor een opgeruimd huis, en vooral: voor een huis dat ook nog eens opgeruimd blijft? Wij geven je 5 efficiënte opruimtips. Om nadien ook bij jou thuis toe te passen!
1. Begin op het ideale moment

Krijg je op een doordeweekse dinsdagavond plots opruimwoede? Bezint eer ge begint: opruimen doe je best op ‘het ideale moment’. Wat dat moment is, hangt af van je situatie. Ben je bijvoorbeeld van plan om heel wat (overbodige) spullen weg te gooien? Begin hier dan pas aan wanneer het containerpark of de kringwinkel open is. Zo kan je je spullen er nadien meteen gaan afzetten en blijven ze niet nog enkele weken - of misschien zelfs maanden - in de kelder of garage staan. Begin je er toch ’s avonds, of ’s zondags aan? Zet alle dozen die je gaat wegschenken of weggooien dan meteen in je auto. Zo kan je ze de volgende dag wegbrengen en staan ze niet meer in de weg.

2. Stel haalbare doelen

Iedereen heeft wel een kamer die ooit een logeerkamer, dressing of voorraadkamer was, maar intussen uitgroeide tot een chaotische verzamelplaats van alles en nog wat. Wil je hier eindelijk komaf mee maken? Neem dan niet te veel hooi op je vork en werk stap voor stap. In plaats van meteen de hele kamer aan te pakken, begin je best gewoon met die ene rommelige kleerkast, lade of doos. Wanneer je dit gedaan hebt, neem je het volgende meubel onder handen. Zo ruim je stap voor stap de kamer op, zonder de moed te verliezen.

3. Geef alles een vaste plaats

Vorige week stond het fototoestel nog op de keukentafel, nu ligt het op de buffetkast en morgen weer ergens ander. Heb jij ook bepaalde spullen die overal in huis rondslingeren en je steeds weer moet gaan zoeken? Dan hebben ze waarschijnlijk geen vaste plaats. Aangezien je niet goed weet waar ze heen moeten, of schrik hebt om ze op te bergen en vervolgens niet meer te vinden, staan ze overal in huis. Zoek dus gewoon een vaste, en logische, opbergplaats voor al die spullen. Eens je die gevonden hebt, zullen ze nooit meer rondslingeren.

4. Zorg voor opbergoplossingen op maat

Een opbergoplossing die werkt voor de een, werkt niet meteen voor de ander. Bedenk dus eerst goed wat de rommeligste plekken in huis zijn. Stel jezelf vervolgens de vraag hoe dit komt en hoe je dit kan verhelpen. Liggen de truien en broeken in je kleerkast bijvoorbeeld steeds door elkaar omdat je steeds naar het juiste kledingstuk moet zoeken? Ga dan voor een kledingrek of een kleerkast met verschillende kledingstangen. Dan hoef je je kleding niet meer op te plooien, maar hang je ze gewoon makkelijk op. Zo kan je ’s ochtends probleemloos zoeken naar de juiste outfit, zonder alle netjes opgeplooide kledingstukken overhoop te halen. Probleem opgelost!

5. Zet een alarm

Verlies je snel je aandacht? Dan is het handig om tijdens het opruimen een alarm te zetten. Vooral bij het terugvinden van oude schatten - denk aan oude fotoboeken, kaartjes of brieven- is het gevaarlijk om kostbare tijd te verliezen. Plaats dus om het kwartier een alarm, zo word je er steeds aan herinnerd dat je eerst en vooral orde in die lade, kast of kamer moet krijgen. Nadien, wanneer alles er netjes bijligt, heb je nog tijd genoeg om al die nostalgische foto’s te bekijken. Op je gemak, in een mooi opgeruimd huis dan nog wel!

Nog op zoek naar de juiste opbergoplossing?